Donnerstag, 25. Januar 2024

The (fascist) locking-in of European Car Cultures - talk at KAOS Berlin available via podcast and radio (in German)

Hätte sich das Auto ohne Faschismus jemals so dominant in Europa durchsetzen können? Wann wurde es normal, den öffentlichen urbanen Raum als von täglicher Todesgefahr geprägt zu verstehen? Warum fuhr Kaiser Wilhelm schon 1906 ein Elektro-Auto?
Das Zentrum Für Demokratie Treptow-Köpenick und KAOS Berlin hat einen Podcast von meinem Talk letzten November hochgeladen, in dem ich einige Punkte der gewaltvollen Anfangsgeschichte des Autos erzähle. 

My talk about the (fascist) history of the locking-in of car cultures from November during the panel "Ist eine autofreie Stadt möglich oder eine Spinnerei?" at KAOS Berlin has been aired on the radio and is also available as a podcast of the Zentrum für Demokratie here (in German).

Some Images I used in the presentation (that isn't available in the podcast)

Kaiser Wilhelm in an electric car in fron of Berlin's Marienkirche in 1906
Kaiser Wilhelm in an electric car in front of Berlin's Marienkirche in 1906

The ideal of German Nature & it's fascist taming by means of the Autobahnen


The French railway-system in the 1930ies and today

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